BAB
4: MULTIMEDIA
MULTIMEDIA
-Multimedia
iaitu persembahan mklumat yang menggabungkan elemen teks, grafik, audio, video
dan animasi.
PENGGUNAAN
MULTIMEDIA DALAM PELBAGAI BIDANG
1.
Sumber rujukan - Cth: eksiklopedia elektronik
2.
Pendidikan dan latihan: Cth perisian pendidikan seperti CD Sesame Street,
Put-put save the Zoo (konsep edutainment - education in entertaiment - belajar
sambil bermain)
3.
Hiburan - Cth: permainan komputer
4.
Kajian sainstifik
5.
Perniagaan - katalog CDROM multimedia - iklan produk, kiosk maklumat perniagaan
6.
Seni - penghasilan animasi seperti Upin dan Ipin
7.
Perubatan - Cth: Virtual Surgery
8.
Kejuruteraan - Cthnya: menggunakan perisian CAD seperti Autocad (computer aided
design) dan CAM (penggunaan komputer dalam pembuatan) untuk membina rekabentuk
produk
JENIS
INTERAKTIVITI MULTIMEDIA
-Interaktif
merujuk bagaimana pengguna mengawal perjalanan isi kandungan multimedia
1. Multimedia Liner -Juga
disebut multimedia tidak intreaktif -
-Pengguna tidak dapat mengawal isi kandungan multimedia kerana ia tiak interaktif. Contohnya siaran TV, Radio dan filem
-Pengguna tidak dapat mengawal isi kandungan multimedia kerana ia tiak interaktif. Contohnya siaran TV, Radio dan filem
2. Multimedia tak linear -
Juga disebut multimeida interaktif
-Pengguna boleh mengawal keseluruhan produk multimedia.Pengguna bebas pergi ke mana-mana bahagian yang dia suka kerana terdapatnya ciri interaktif iaitu dengan mengklik butang navigasi, hyperteks atau hypermedia.
-Pengguna boleh mengawal keseluruhan produk multimedia.Pengguna bebas pergi ke mana-mana bahagian yang dia suka kerana terdapatnya ciri interaktif iaitu dengan mengklik butang navigasi, hyperteks atau hypermedia.
-Contoh
multimedia tak linear seperti perisian kursus pendidikan, permainan komputer,
Buku elektronik dan eksiklopedia elektronik.
MEDIUM
PENGEDARAN / PENERBITAN
-Produk
multimedia diterbitkan dalam bentuk CD dan berasaskan web
1. Multimedia berasaskan web
-
Saiz imej kecil dan resolusi video rendah
- Kandungan boleh diubahsuai, dirosakkan atau dihapuskan oleh individu
- Maklumat boleh dikemaskini dan berkos murah
- Kandungan boleh diubahsuai, dirosakkan atau dihapuskan oleh individu
- Maklumat boleh dikemaskini dan berkos murah
2.
Multimedia berasaskan CD
-
Boleh simpan fail imej dan video berkualiti tinggi kerana saiz storan besar
- Kandungan kekal dan tidak boleh diubah
- Maklumat mudah ketinggalan zaman
- Kandungan kekal dan tidak boleh diubah
- Maklumat mudah ketinggalan zaman
ELEMEN
MULTIMEDIA
1.
Teks - elemen asas multimedia. Teks boleh ditukar
atributnya seperti boleh ditukar jenis font, warna, saiz, gaya. Contoh perisian
memproses teks seperti Microsof Word dan Notepad. Cth fail *.txt, *.doc, *.rtf
2.
Grafik - ada dua jenis grafik iaitu bipmap dan vektor.
-Grafik
bitmap (paint graphic) adalah imej nyata /rela image diambil dibina
daripada kamera digital dan pengimbas. Grafik bitmap adalah dalam bentuk titik-titik
yang disebut piksel. Lagi banyak pixel lagi tajam imej grafik. Namun
kelemahannya apabila diperbesarkan imej akan pecah. Contoh perisian grafik
seperti Micrisof Paint, Adobe Photoshop dan Adobe Illustartor. Cotoh fail ialah
*.BMP, *.PSD, *, JPEG, *.TIFF, *.PNG, *,GIF
-Grafik
vektor pula berbentuk lukisan komputer. Memerlukan memori yang sedikit
(saiz fail kecil) kelebihannya walau diperbesar beberapa kali kualiti imej
kekal dan tidak pecah. Adobe Illustrator dan Adobe Flash contoh perisian yang
boleh membina grafik vektor.
3.
Audio - iaitu bunyi merangkumi kesan
bunyi, ucapan, muzik atau narrator (penceritaan)
4.
Video - pergerakan penuh gambar yg
disusun secara bersiri.
5.
Animasi - gambar statik digerakkan. Biasanya
lukisan.
PERKAKASAN
MENERBITKAN PRODUK MULTIMEDIA
1.
Pengimbas/scanner
2.
Kamera video digital
3.
Kamera digital (still photo)
4.
Peranti audio - mikrofon, keyboard, kad audio
5.
Peranti penangkap video seperti kad penangkap video (videp capture card),
firewaire dan USB cable
PERISIAN
PEMBANGUN MULTIMEDIA
1.
Pembangun teks - Notepad, Word, Open Office Writer
2.
Editor grafik - Microsof Paint, Adobe Photoshop, Corel Draw
3.
Editor audio - Sound Forge, Adobe Audition
4.
Editor video - Pinacle sturido, Adobe Premeir, Ulead video Studio
5.
Editor animasi - Adobe Flash, Magic Morph, Asymetric 3Dfx
KONSEP
PERISIAN PENGARANGAN
1.
Perisian pengarangan berasaskan ikon - contoh Macromedia Authorware (Menggunakan
konsep rangka berstruktur).
2.
Perisian pengarangan berasaskan masa - Contoh Macromedia
Director, Macromedia Flash. (Menggunakan
kerangka masa).
3.
Perisian pengarangan berasaskan kad - Contoh Toolbook Asistant , Scala Multimedia 200.
(Menggunakan konsep seperti muka surat buku, selak satu satu).
ALAT
PENGARANGAN MULTIMEDIA BERASASKAN WEB
1. Berasaskan
teks
- Guna editor teks seperti Notepad
- Kena tahu dan hafal tag html, kod dan macam-macam script
- Kena mahir pengaturcaraan web
- Tak nampak hasilnya serta merta. Kena save file dan buka pelayar web dulu seperti Mozila
-
Menggunakan perisian seperti Microsof Frontpage, macromedia Dreamweaver, Claris
Office dll
- Tak pandai HTML atau pengaturcaraan boleh bangunkan produk multimeida
- Hasilnya boleh nampak semasa produk dibangunkan. Apa yang ditaip atau sebarang elemen multimeida yang dimasukkan pada editor WYSIWYG, itulah yang akan keluar pada pelayar web.
- Tak pandai HTML atau pengaturcaraan boleh bangunkan produk multimeida
- Hasilnya boleh nampak semasa produk dibangunkan. Apa yang ditaip atau sebarang elemen multimeida yang dimasukkan pada editor WYSIWYG, itulah yang akan keluar pada pelayar web.
PRINSIP
ANTARA MUKA PENGGUNA
1.
Konsisten
2. Jelas
3. Konteks
4. Navigasi
5. Pencarian-search
6. Personal
7. Boleh belajar
8. Fleksibel
3. Konteks
4. Navigasi
5. Pencarian-search
6. Personal
7. Boleh belajar
8. Fleksibel
-Contrast
-Aligment
-Simplicity
-Proimity
-Emphasis
-Repetition
-Aligment
-Simplicity
-Proimity
-Emphasis
-Repetition

1. Pengurus projek -
-Tentukan skop projek, cari duit, buat pinjaman, cari sumber manusia, cari peralatan dan sediakan fasiliti. Menyelaras pasukan seperti menentukan tugas setiap ahli dalam pasukan. Pengurus projek juga bincang dengan pelanggan untuk menentukan produk bagaimana yang pelanggan mahu.
2. Pakar
isi kandungan -
-Menyediakan isi kandungan perisian. Cthnya katakan ingin membina multimedia mengenai hidupan laut, pakar isi kandungan kena buat kajian untuk dapatkan maklumat seperti membaca buku, mencari di perpustakaan atau maklumat di internet
-Menyediakan isi kandungan perisian. Cthnya katakan ingin membina multimedia mengenai hidupan laut, pakar isi kandungan kena buat kajian untuk dapatkan maklumat seperti membaca buku, mencari di perpustakaan atau maklumat di internet
3. Pembangun
rekabentuk -
-Membuat storyboard, tentukan strategi membina produk.
-Membuat storyboard, tentukan strategi membina produk.
4. Artis
grafik -
-Menyediakan grafik yang diperlukan seperti gambar latarbelakang, ikon, butang, koleksi foto, gambar 3D, logo, animasi
-Menyediakan grafik yang diperlukan seperti gambar latarbelakang, ikon, butang, koleksi foto, gambar 3D, logo, animasi
5. Juruteknik
audio dan video -
-Merakam audio dan video dan buat proses editing. Merakam sound effect. Merakam suara narrator atau pencerita
-Merakam audio dan video dan buat proses editing. Merakam sound effect. Merakam suara narrator atau pencerita
6. Pengaturcara
/ Pengarang -
-Membina produk multimedia dengan menulis kod aturcara menggunakan perisian pengarangan seperti Adobe Flash, Authorware atau Toolbook Asistant. Pengaturcara menggabungkan semua elemen multimedia yang digunakan dengan berpandukan arahan storyboard.
-Membina produk multimedia dengan menulis kod aturcara menggunakan perisian pengarangan seperti Adobe Flash, Authorware atau Toolbook Asistant. Pengaturcara menggabungkan semua elemen multimedia yang digunakan dengan berpandukan arahan storyboard.
FASA
PEMBANGUNAN MULTIMEDIA
-Dibahagikan
kepada 3 iaitu sebelum produksi, semasa produksi dan selepas produksi.
1.
Fasa analisis - menentukan tajuk dan skop projek. Buat peta konsep.
Menemuramah pelanggan untuk menentukan keperluan. Persembahan yang bagaimana
pelanggan mahu.
2.
Fasa rekabentuk - membuat storyboard dan papan cerita. Termasuk dalam fasa
ini menyediakan semua source file untuk grafik, audio dan video. Menyediakan
antaramuka pengguna atau gambar latar, ikon, butang-butang navigasi, grafik
animasi juga adalah dalam fasa rekabentuk.
3.
Fasa implementasi - juru pengaturcara mula menggunakan perisian
pengarangan seperti Authorware, Flash atau Toolbook untuk memasukkan dan
menyusun semua elemen-elemen multimedia yang dinyatakan dalam storyboard. Sebab
itu sebelum mula mengarang, storyboard perlu dinilai adakah sudah bertepatan
dengan kehendak pelanggan.
4.
Fasa pengujian - Prototaip yang sudah siap perlu diuji. Adakah semua
butang-butang navigasi berfungsi. Adakah sebarang ralat. Jika program tidak
stabil perlu dibetulkan dalam fasa ini.
5.
Fasa penilaian - Selepas prototaip stabil, produk multimedia diuji pula
oleh kumpulan sasaran. Contohnya jika produk multimedia untuk pelajar sekolah,
pilih 5 atau 6 orang pelajar untuk menguji produk tersebut. Adakah mereka suka
atau tidak atau sesuai tak isi kandungan atau antaramuka penggunanya kepada
mereka. Untuk itu satu borang penilaian akan disediakan untuk diisi oleh
penguji multimedia ini. Jika ada yang tidak sesuai, pasukan pembangun produk
multimedia perlu membetulkannya semula.
6.
Fasa pengedaran - Jika produk dibangunkan menepati kualiti, maka produk
itu bolehlah dibuat edaran. Jika berasaskan CD, edarkan dalam bentuk CD dan
jika berasaskan web, perlulah diupload atau dimuat naik ke webhosting bagi
membolehkan ia dilayari di internet
No comments:
Post a Comment